donderdag 11 augustus 2005

Vluchten of verlangen

Een tijdje geleden las ik een column van Bert Reinds over het (verkeerd) verlangen dat Jezus spoedig terug komt... Lees het maar. Let op! (c) EO Visie - Bert Reinds

Totdat Hij komt, Maranatha. Jezus, kom spoedig. Uitspraken, oneliners, die op muren binnen en buiten kerken staan geschreven. Uitgesproken verlangens die te horen zijn in preken, studies of persoonlijke gesprekken. Meestal bedoeld als een bemoediging: houd vol, het beste komt nog!

Vluchten of verlangen

Het is zeker waar dat er iets geweldigs in het vooruitzicht ligt en dat we nog op aarde levend, ons daarop mogen voorbereiden, zodat we 'klaar' zijn als Hij komt. Toch wordt er ook wel eens iets anders bedoeld.
Christenen die het leven als ondraaglijk ervaren, in hun leven weinig perspectief zien, zien ook uit naar Zijn komst. Maar hun motivering heeft meestal meer te maken met verlost te zijn van hun leed dan met het zien van Jezus.

Een depressieve jonge vrouw ontdekte dit ook: "Ik voel me al maanden depressief. Ik ga niet naar college. Wat heb ik daar te zoeken? Wie zit op mij te wachten? Wanneer ik dan weer in zo'n zwart gat zit te kijken, denk ik: 'Kwam de Here Jezus maar terug.' Heel lang heb ik gedacht dat het beter was om dit te denken dan te denken: Ik maak een eind aan mijn leven. Sinds kort zijn mijn ogen opengegaan. Het is hetzelfde. Het is een christelijke variant op zelfmoordgedachten."

Ja, maar het is toch een bijbelse opdracht, Hem te verwachten? Inderdaad, maar daar gaat het mij ook niet om. Het gaat me in dit vraagstuk om twee punten. Kijk nog eens naar je motieven en blijf uitzien. Niet alleen om van je ellende verlost te zijn, maar vooral om Hem de glorie en de eer te brengen. De erkenning - het is hetzelfde - kan ons milder maken naar mensen die ook die gedachten kennen, maar het alleen anders noemen. Dus daag je lotgenoot, die het anders zegt maar hetzelfde denkt, uit om mee te gaan. Niet om samen te vluchten, maar om verlangend uit te zien naar je Maker, om te ontdekken dat je er toe doet.

Bert Reinds

Geen opmerkingen: