zondag 29 november 2015

Syrië: ‘Waarom luistert de Here God niet naar onze gebeden?'

Al meer dan vier jaar woedt een bloedige en vernietigende oorlog in Syrië. Vanuit Aleppo, geeft pastor Samuel* ons een inkijkje in wat de Syriërs elke dag het hoofd moeten bieden. Deze week sprak hij met twee jongens, die zich afvragen of de Here God nog wel naar hun gebeden luistert.

‘Pastor Samuel, waar is de Here God eigenlijk? Is Hij ook in Aleppo? Sluit Hij misschien Zijn ogen voor het geweld?’ vroeg een jongen zondagmorgen. Ik was sprakeloos. Hoe kan ik hem antwoorden?

De jongen ging verder: “Ik was tien jaar oud toen de oorlog begon. Nu ben ik veertien en ik hoor elke dag alleen maar over de oorlog. Mijn wereld stort helemaal in en ik droom elke nacht over bombardementen. Heb ik hier wel een toekomst? We hebben niet genoeg geld om te vluchten. Het voelt alsof ik wacht op de dood zodat ik niet meer hoef te lijden.”

Vrede voor Syrië
Hij wil graag weer naar school en zegt dat zijn ouders medische zorg nodig hebben. “Pastor Samuel, help ons alstublieft”, zegt hij. “We bidden om vrede, maar het tegenovergestelde gebeurt. De oorlog wordt alleen maar erger!”

Er komt nog een jongen bij staan en hij knikt als hij zijn leeftijdsgenootje hoort praten. “Ik tel de dagen dat ik oud genoeg ben om te vluchten. Ik bid in eerste instantie voor een uitweg, en daarna pas om vrede”, zegt de jongen.

Gebed
- Dank voor pastor Samuel die in deze barre omstandigheden klaarstaat voor de jongeren van zijn kerk. Bid voor wijsheid om met hun vragen om te gaan.
- Bid dat deze jongeren hun geloof en hoop niet verliezen. Bid dat de Here God hen krachtig maakt en helpt.
- Bid voor alle kinderen die niet naar school kunnen en zich thuis vervelen. Bidt u mee dat ook zij de liefde en nabijheid van de Here Jezus dichtbij ervaren?

Lees hier de volledige blog.

* Pastor Samuel heet in werkelijkheid anders. Om veiligheidsredenen wordt zijn echte naam niet vermeld.

PS. Wilt u christenen in Irak en Syrië ondersteunen? Teken dan de petitie op www.opendoors.nl/petitie.

 

Geen opmerkingen: